luni, 25 martie 2013

PĂTLAGINA


PĂTLAGINA - Plantago major şi Plantago lanceolata

"Practic este imposibil să nu fi întâlnit măcar o dată tijele lungi şi subţiri ale pătlaginii prezentă în mai toate fâneţele şi pajiştile din zona de câmpie şi până spre dealurile înalte şi poalele munţilor.
Frunzele sunt ovale şi ceva mai deschise la culoare la pătlagina cu frunze late şi de un verde intens şi în formă de oval mult alungit la pătlagina cu frunze înguste. Frunzele ambelor specii au proprietăţi terapeutice practic identice, ceea ce a făcut ca ele să fie larg utilizate în medicina populară de la noi. Ele regenerează epiteliile lezate de infecţie, alină durerile de gât şi grăbesc vindecarea căilor respiratorii medii, potolesc tuşea iritativă, favorizează vindecarea rapidă a rănilor."

TUDOR ILIE,  MIHAI MINOIU - PLANTE MEDICINALE MIRACULOASE DIN FLORA ROMÂNIEI

ACŢIUNI:
  • INTERN: antifebril mediu-slab, antiinflamator bun, antisclerotic (împiedică procesul de scleroză), astringent mediu,, depurativ mediuslab, diuretic mediu, emolient bun, expectorant mediu, hemostatic mediu (opreşte hemoragia), hipotensor mediu-slab, laxativ uşor, tonic general mediu, cicatrizant bun.
  • EXTERN: antipruriginos mediu (înlătură senzaţia de mâncărime), cicatrizant bun, antiinflamator bun, emolient

INDICAŢII:
INTERN:
  • · hipertensiune (adjuvant), arterioscleroză, hipercolesterolemie - pulbere, se ia o linguriţă de 4 ori pe zi, pe stomacul gol. Se vor face cure îndelungate şi se va asocia şi cu alte plante specifice acestor afecţiuni.
  • · hemoragii (epistaxis, hemoragii uterine Ia persoane foarte devitalizate etc) - se iau 4-6 linguriţe de pulbere zilnic. Pentru amplificarea efectului se combină cu pulbere de coada şoricelului (Achillea millefolium) şi se ia din acest amestec simplu aceeaşi doză ca mai sus.
  • · tuse, faringite, laringite - se mestecă pulbere de frunze de pătlagină. Are efect emolient, calmant şi ajută la regenerarea rapidă a ţesuturilor afectate. Siropul preparat din suc proaspăt stors din pătlagină, amestecat cu puţină miere are efecte foarte puternice în  toate aceste afecţiuni.
  • · bronşite, astm - se combină cu pulbere de trei fraţi pătaţi (Viola tricolor) în proporţii egale. Se ia o linguriţă din această combinaţie de 4 ori pe zi.
  • · afecţiuni gastrointestinale, enterite - se bea infuzie combinată de pătlagină (2 linguriţe la cană)
  • · colite, diaree - se bea infuzie combinată de pătlagină ceva mai concentrată (3 linguriţe la cană).
  • · ulcer gastric, ulcer duodenal, arsuri Ia stomac - pulberea de pătlagină are efecte cicatrizante şi calmante foarte bune, fiind extrem de bine tolerată de stomac. Se iau 4-6 linguriţe de pulbere pe zi, pe stomacul gol, în mai multe reprize.
  • · furunculoză, afecţiuni ale pielii, adjuvant în cazurile de "încărcare" toxică a sângelui- infuzie combinată. Are efecte depurative, eliminând ureea, clorurile şi acidul uric. Are o acţiune benefică de purificare treptată a sângelui. în cazurile de furunculoză se asociază foarte bine cu rădăcina de brusture QArctium lappa) în uzul intern, fiind necesar însă să se apeleze şi la aplicaţii externe.

Alte utilizări interne:
Mai este consemnată cu succes folosirea acestei plante (ca adjuvant), sub formă de pulbere şi infuzie combinată, în: afecţiuni febrile, icter, stomatite, iritaţii ale colonului, cistite şi infecţii renale însoţite de iritaţie puternică.
EXTERN:
  • · zona-zoster - cataplasme pe regiunile dureroase. Pasta pentru cataplasme se prepară din pătlagină, mentă (Mentha viridis) şi sunătoare (Hypericum pertoratum) în părţi egale.
  • · conjunctivite, blefarite, iritaţii oftalmice în general - comprese pe pleoape cu infuzie combinată (4 linguriţe la cană), spălaturi cu infuzie combinată.
  • · faringite, laringite - gargară cu infuzie combinată (4 linguriţe la cană)
  • · acnee - spălări ale zonelor afectate cu infuzie combinată (6 linguriţe la cană). Se adaugă suplimentar iarbă de coada şoricelului (Achittea millefoliuni).
  • · înţepături de insecte - cataplasme cu pastă de pătlagină sau aplicaţii de suc proaspăt

MOD DE PREPARARE ŞI ADMINISTRARE:
  • PULBEREA - planta se macină fin cu râşniţa electrică de cafea după care se cerne prin sita pentru făină albă. Se ia, de regulă, o linguriţă rasă de 4 ori pe zi, pe stomacul gol. Pulberea se ţine sub limbă vreme de 10-15 minute, după care se înghite cu apă. Pulberea nu se păstrează mai mult de 10 zile, deoarece i se alterează proprietăţile.
  • INFUZIA COMBINATĂ (reţeta pentru obţinerea a 250 ml.) -1-2 (pot fi şi 4-6 atunci când este utilizată extern) linguriţe de pulbere de frunze de pătlagină se lasă la înmuiat într-o jumătate de cană de apă de seara până dimineaţa, când se filtrează; maceratul se păstrează, iar pulberea rămasă se opăreşte cu o jumătate de cană de apă fierbinte timp de 20 de minute, după care se lasă la răcit; se combină cele două extracte; acest preparat se bea înainte de masă cu un sfert de oră. Doza - 3 căni pe zi.
  • CATAPLASMA - planta se macină fin cu râşniţa electrică de cafea, după care se amestecă într-un vas cu apă călduţă până se formează o pastă, care se pune într-un tifon şi se aplică pe locul afectat

CONTRAINDICAŢII:
Nu se cunosc.

OBSERVAŢII:
Seminţele acestei plante au proprietăţi unice în privinţa eliminării unor perturbări de sănătate a căror origine este în colon. Consumate intern, sub formă de pulbere, ele determină un effect incomparabil de curăţate, purificare şi eliminare a acumulărilor toxice din colon, reduce şi elimină inflamaţiile şi iritaţiile intestinelor, elimină constipaţia, fiind considerate printre cele mai bune laxative lubrefiante şi de volum. Este un ingredient utilizat foarte mult în medicina tradiţională indiană pentru curele de purificare la nivelul colonului datorită proprietăţii lor particulare de absorbţie a toxinelor şi bacteriilor nocive din colon.

UN CAZ CONCLUDENT
M.A, 24 ani, profesoară, Râşnov - constipaţie cronică
"Această problemă este de când mă ştiu: aveam scaun odată la 2-3 zile şi în unele cazuri chiar la 5-6 zile. După o călătorie pe care am tăcut-o peste hotare situaţia s-a agravat şi chiar la mai multe luni după ce m-am întors mă simţeam foarte obosită şi apatică. Nu mai aveam nici o altă boală, singura problemă care mă mai deranja fiind ciclul foarte abundent şi această continuă stare de apatie şi de lipsă de dorinţă de a lucra. îmi venea adesea să stau în casă şi să nu fac absolut nimic, să zac ore în şir, sau să stau la televizor, fără să discut sau să ies afară.
Am început după o vreme să mă alarmez, mai ales că prietenii care mă ştiau mult mai vioaie au început să se întrebe ce-i cu mine. Am făcut mai multe analize care au arătat o foarte uşoară lipsă de calciu, dar în rest nimic care să justifice starea aceasta proastă. Un singur medic, căruia îi sunt recunoscătoare pentru asta, şi-a dat seama că am o stare toxică în organism şi că acesta se autointoxică din cauza constipaţiei cronice. Mi-a recomandat să nu folosesc laxativele clasice pentru că nu sunt suficiente, ci să iau plante care să cureţe sângele şi să ajute eliminarea precum şi să mănânc cât mai natural. Ceea ce mi-a spus mi s-a părut de mult bun simţ şi firesc, aşa că am trecut Ia tratament: regim fără zahăr şi fără carne, cu multe cereale şi legume, în rest multe lichide şi pulberi din plante, ca "medicamente". O perioadă am făcut zilnic clisme cu macerat din frunze de pătlagină şi pe toată perioada am luat plante sub limbă: pătlagină multă, puţină păpădie, trei fraţi pătaţi şi foarte pupn dintr-o plantă numită revent (Rheum officinalis n.a.). Eliminarea s-a normalizat Ia început "forţat" ca urmare a clismelor, dar după aceea scaunul s-a menpnut zilnic chiar numai cu plantele luate intern. Ce s-a produs în mine a fost excepponal: Ia început mi-a revenit apetitul pentru mâncare, pentru că înainte mâneam doar fiindcă ştiam că trebuie să mănânc, dar fără nici un fel de poftă. Am simpt apoi nevoia să mă plimb, să râd, să mă bucur de viaţă, de parcă ceva s-a retrezit în mine.          
Deasemenea, am simpt că tot corpul îmi este uşor şi „proaspăt", că sunt din nou plină de energie şi de poftă de a trăi. Cred că nu m-am simpt aşa nici măcar în copilărie, mă simţeam de parcă ceva mi-a scuturat tot pesimismul şi apatia şi ma luminat. Chiar şi tenul mi s-a curăţat, pentru că mai apăruseră mici pete sau bube uneori, iar transpirapa mea care mirosea uşor a devenit la fel cu cea de copil mic în mai pupn de două luni de tratament Leam spus la top cei pe care-i cunoşteam şi ştiam că au probleme de acest fel reţeta pe care v-am trimis-o şi dumneavoastră pentru că mi sa părut cu adevărat miraculoasă."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu