luni, 25 martie 2013

IENUPĂRUL


Este un arbust cu frunze oarecum asemănătoare cu cele ale bradului, dar mult mai ascuţite - adevărate ace. Face parte dintre plantele extraordinar de bine adaptate la condiţiile vitrege de climă sau sol, rezistând deopotrivă la caniculele cele mai puternice şi la gerurile cele mai aprige, la secetele prelungite şi la inundaţiile produse de ploile torenţiale. Deasemenea, conţine substanţe antimicrobiene atât de puternice, încât este aproape invulnerabil la boli. 


îl întâlnim din zona de deal şi până aproape de crestele munţilor. Surprinzător pentru un copăcel atât de spinos şi "ursuz", fructele sale violet-închise sunt dulciaromate şi au un parfum agreabil. Ele constituie un medicament nu doar puternic, ci şi cu un spectru larg de acţiune, fiind utile în peste 100 de boli. Sunt cunoscute puţine plante care să aibă un asemenea efect dezintoxicant ca aceste bobite închise la culoare, care sunt o adevărată "mătură" pentru organism, ceea ce explică eficienţa ienupărului în toate bolile produse de intoxicarea lentă a organismului, dar şi în obezitate, disfuncţii reno-urinare, retenţie de lichide produsă de bolile cardio-vasculare. Dacă s-ar face un clasament al celor mai eficiente 50 de plante din flora medicinală românească (ce conţine în jur de 1000 de specii), cu siguranţă că ienupărul ar intra în acest clasament pentru efectele sale puternice şi uluitor de rapide în infecţiile renale şi urinare, în bolile cu retenţie de lichide şi în cazurile de reumatism. în cele ce urmează, vom prezenta doar o parte din calităţile acestei plante minunate, o serie din proprietăţile sale fiind puse în valoare în mod excepţional de către tinctura de ienupăr, de care ne vom ocupa în capitolul special destinat tincturilor.
ACŢIUNI:
INTERN: antifermentativ puternic, antiseptic general bun, diaforetic mediu-slab, antiseptic respirator mediu (uleiul volatil este mult mai activ), antiseptic intestinal puternic, antiseptic urinar mediu (tinctura are un efect mult mai intens), diuretic foarte puternic (este considerat cel mai activ diuretic natural de la noi), depurativ mediu, antitusiv, expectorant mediu-slab, sedativ şi anxiolitic uşor, antireumatic mediu.
EXTERN: antialgic mediu-slab, antireumaac mediu, antiseptic mediuslab.
INDICAŢII:
INTERN:
· enterite, colite (mai ales de fermentaţie), dizenterie (adjuvant), sindrom entero-renal - se face cura cu boabe de ienupăr. Atunci când aceste afecţiuni sunt asociate cu diaree, se foloseşte în paralel scoarţă
de stejar (Quercus robuf) sau iarbă de răchitan (Lythrum salicaria) sub formă de pulbere.
· apetit alimentar excesiv - pulbere. Se administrează cu 10 minute înainte de fiecare masă, câte un vârf de cuţit de pulbere^pe stomacul gol, pentru o perioadăjdez-3 săptămâni, după care se indică o pauză de minim o săptămână.
· hepatită, ciroză, diabet - în toate aceste afecţiuni ienupărul se foloseşte pentru rolul său de drenaj şi purificare, alături de remediile specifice acestor afecţiuni. Se fac două cure succesive cu boabe de ienupăr, la distanţă de 3-5 zile una de cealaltă. Mlădiţele de ienupăr culese primăvara au efecte spectaculoase în cazurile de hepatită şi ciroză. ..
· gută, reumatism, afecţiuni neuro-mnsculâre, afecţiuni ale tendoanelor şi ligamentelor - cura cu boabe de ienupăr.
· tuse, afecţiuni infecţioase în zona gâtului - se mestecă îndelung bobite de ienupăr şi se înghit treptat, aşa încât să acţioneze eficient asupra zonei afectate. Este un tratament recomandat şi copiilor, asupra cărora are efecte tonice, stimulându-le capacitatea naturală de apărare a organismului.
· adjuvant în boala canceroasă şi în scleroză în plăci - pulbere. Se administrează de 3-4 ori pe zi câte o linguriţă de pulbere, pe stomacul gol. Cura poate dura astfel 2 luni, după care se face pauză o săptămână.
· edeme din cauze renale sau cardiace, obezitate - pulbere, sublingual, de 2-3 ori pe zi.
· adjuvant în tratamentul bolilor virale grave (HIV, meningoencefalita virală, herpes) - cura cu boabe de ienupăr asociată cu o alimentaţie preponderent vegetariană şi crudivoră.
· boli nervoase, nevroză, depresii, stări de angoasă, anxietate - cura cu boabe de ienupăr, asociată unei alimentaţii naturale şi unor schimbări de atitudine, catalizează procesul de vindecare al acestor afecţiuni şi tulburări. Pe termen lung ienupărul se dovedeşte a fi psihostabilizant şi anxiolitic, asigurând un climat propice vindecării atât bolilor fizice, cât şi celor psihice.
EXTERN:
· reumatism - băi cu infuzie combinată.
· nevralgie, dureri musculare - băi cu infuzie combinată.

MOD DE PREPARARE ŞI ADMINISTRARE:
PULBEREA - boabele de ienupăr se macină fin cu râşniţa electrică de cafea după care se cerne prin sita pentru făină albă. Se ia, de regulă, o linguriţă de patru ori pe zi, pe stomacul gol. Pulberea se ţine sub limbă vreme de 10-15 minute, după care se înghite cu apă. Pulberea nu se păstrează mai mult de 4-5 zile, deoarece i se alterează proprietăţile.
CURA CU BOABE DE IENUPĂR - Se începe prin a lua 4 boabe de ienupăr pe zi; boabele de ienupăr se consumă întotdeauna pe stomacul gol, mestecându-le încet. Se creşte doza zilnic cu câte o boabă pe zi ( 5,6, 7,8...) până se ajunge la 15 boabe. După ce se ajunge la 15 boabe pe zi se iau în scădere cu o boabă pe zi: 14,13,12... până se ajunge din nou la 4. Pe parcursul curei nu se consumă deloc carne şi se reduce consumul de prăjeli, alimente conservate, cu aditivi alimentari etc. (în cazul bolii canceroase, acestea vor fi eliminate complet).
INFUZIA COMBINATĂ -2, linguri de pulbere de ienupăr se lasă la înmuiat într-o cană de âpa de seara până dimineaţa, când se filtrează; maceratul se păstrează iar pulberea umezită cu apă se fierbe în încă o cană de apă 1-2 minute, după care se lasă la răcit; se filtrează; se combină cele două extracte. Spre deosebire de "ceaiul clasic", această infuzie combinată este foarte eficientă, rezultatele tratamentului cu ea fiind puternice şi rapide.
PRECAUŢII:
Administrarea îndelungată provoacă iritaţii renale. în cazurile de nefrită acută şi cronică, nefroză nu se va administra ienupăr decât Ia recomandarea şi sub supravegherea medicului. Efectul iritant ale ienupărului este considerabil redus dacă se foloseşte sub formă de tinctură, în combinaţie cu alte plante, care protejează epiteliul renal şi urinar: tătăneasă (Symphytum officinalis), nalbă (Malva glabra), coada şoricelului (Achillea millefoliuni, muşeţel (Matricaria chamomilla') etc.
CONTRAINDICAŢII:
Nu se recomandă în perioada sarcinii pentru că poate avea efecte abortive.
UN CAZ CONCLUDENT:
D.I, 40 ani, agent comercial, Iaşi - infecţii urinare repetate
"În ultimii doi ani am fost în spital cam tot Ia 2-3 luni. Cum îmi era puţin frig la picioare sau uneori fără motiv făceam infectie la vezică, dar atât de violentă încât nici cele mai puternice antibiotice nu mă ajutau. S-a descoperit la analize că era o infecpe cu E. Coli rezistent la multe dintre antibiotice. Când începea criza ştiam deja ce urmează: febră aproape de 39-40 de grade, dureri violente, urinare frecventă şi apoi... spitalul. Am un serviciu unde trebuie să lucrez câte 9-10 ore pe zi, mai mereu în picioare şi pe drumuri, aşa că nu am avut cum să mă feresc de toate, aşa cum mi-au spus medicii. Am ajuns într-un stadiu de oboseală şi slăbiciune atât de avansată încât am zis~vă nu mă mai ridic din pat Stomacul mă durea de atâta antibiotice şi slăbisem vreo 7-8 kilograme, drept care m-am hotărât că Be ce-o B, eu nu le mai iau. Am aflat de Ia o cunoştinţă care citeşte mult în domeniul terapiilor naturale că trebuie să beau ceai de ienupăr şi de coada şoricelului (Achillea millefolium n.a.) şi să-mi schimb alimentaţia, pentru că organismul meu este prea acid şi din cauza acidităţii bacilii colii se înmulţesc tot timpul. Am şi început să fac aşa şi citind într-o revistă despre dieta alcalină am mâncat numai alimente care nu formează aciditate în corp şi am luat plantele sub formă de pulberi. Am pnut amestecul sub limbă de câteva ori pe zi şi am făcut aproape în Becare seară o baie de şezut cu coada calului (Equisetum arvense n.a.) care mi-a luat durerea cu mâna încă de la început Iată şi reţeta pe care am folosit-o după mai multe încercări şi combinaţii, şi care am văzut că îmi face cel mai bine:
· boabe de ienupăr 3 părţi
· Hori de coada şoricelului (Achillea millefolium) 1 parte
· iarbă de schinel (Cnicus benedictus n.a.) 1 parte
· rădăcină brusture (Arctium lappa n.a.) 1 parte
Am măcinat sub formă de praf cu râşniţa de cafea aceste plante, le-am amestecat în proporţiile de mai sus, după care am luat amestecul de pulberi sub timbă zilnic de 3-4 ori pe zi, vreme de mai bine de un an. Pot spune că în ultimele 5-6 luni n-am mai avut nici măcar o criză mai mică, ca să nu mai vorbesc de spital..."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu